Spis treści
Parametry konfiguracyjne
Jest to parametr konfiguracyjny definiowany na użytkowniku.
Ustalenie tego parametru powoduje, że użytkownik nie może udzielić Klientowi większego rabatu, niż rabat określony w tym parametrze. Jeżeli Klient ma ustawiony np. „Rabat ogólny [%]” na poziomie 7% a użytkownik ma ustawiony „upust maksymalny” 3%, użytkownik nie będzie mógł dokonać sprzedaży dla tego klienta na poziomie większym niż 3%. Parametr ten jest ważniejszy niż pozostałe parametry rabatowe ustawione na Kliencie.
Parametr ten blokuje możliwość zmiany rabatu względem rabatu ustalonego dla Klienta.
Podczas dodawania/edycji pozycji do dokumentu, kontrolka „Upust [%]” zostaje wyszarzone i jest uzupełniana zgodnie z rabatami przypisanymi dla Klienta.
Podczas dodawania pozycji towaru do dokumentu, oprócz zdefiniowanych dla Klienta rabatów, dodatkowo zostanie naliczony rabat od statusu dodawanego towaru. Rabat od statusu dodaje się tylko Klientom, którzy mają taki rabat przypisany i tylko na towarach, które mają uzupełniony ten sam status.
Przykład:
Jeżeli Klient ma rabat ogólny na poziomie 7% oraz zdefiniowany rabat od statusu „Wyprzedaż” na poziomie 3%, to podczas sprzedaży towaru ze statusem „Wyprzedaż” Klientowi podpowie się rabat 10%.
Na kartotece towaru w zakładce „1. Dane towaru” mamy możliwość dodawania oraz definiowania statusów dla towaru.
Na kartotece Klienta w zakładce „3. Rabaty” wybieramy status towaru, dla którego chcemy udzielić dodatkowy rabat Klientowi. Jednemu Klientowi możemy dodać tyle rabatów ile jest wprowadzonych statusów.
Dotychczas w iHurt w rabatowaniu dla kontrahentów można było stosować rabaty
Rabatowanie wg symboli wymaga stosowania strukturyzowanej symboliki towarów („im dalej w symbol, tym bliżej asortymentu) i dlatego nie w każdy przypadku miało zastosowanie.
W znakomitej większości firm natomiast stosowane jest grupowanie towarów z wykorzystaniem klas towarowych (wykorzystywane szeroko w analizach)
Nowa wersja iHurt została rozbudowana o możliwość ustalania rabatów na grupy towarowe z wykorzystaniem klas towarowych.
Nowy mechanizm pozwala dodatkowo także na ustalanie rabatów na konkretne asortymenty
czyli nie wszystkie klasy/towary muszą mieś przypisane rabaty (tylko te wpisane do listy dla KTH)
Mechanizmy wspomagające
W trosce o sprawność i skuteczność korzystania z nowych mechanizmów potrzebna jest możliwość kopiowania rabatów z innego kontrahenta.
Czyli dla danego kontrahenta nie musimy ustawiać rabatów od nowa, tylko możemy posłużyć wzorcem skopiowanym z innego kontrahenta.
Po skopiowaniu rabaty działają już niezależnie i nie są w żaden sposób powiązane z rabatami „wzorcowymi”
Jeżeli parametr będzie
włączony – jak dotychczas rabat ogólny będzie sumowany z rabatami ustalonymi dla grup towarowych (niezależnie od tego czy rabatowanie odbywa się z wykorzystaniem symboli, czy klas towarowych)
wyłączony – rabat ogólny nie będzie sumowany z rabatami ustalonymi dla grup towarowych.
Czyli jeżeli kontrahent ma rabat „ogólny” ustalony na 3% ale na dany towar jest rabat 5% - zostanie zastosowany rabat 5% a nie 8% (5% + 3%).
Pozwoli to na ustalanie konkretnych rabatów na wybraną listę klas towarowy/towarów i zastosowanie zasady „a na pozostałe towary 3%”.
Okno Dodawania/Edycji/Przeglądania kartoteki kontrahenta rozbudowane zostało o sekcję
„Rabaty do klas towarowych i towarów”. Na obrazku poniżej widzimy przykład ustalenia rabatów zarówno do klas towarowych (grup towarów) jak i dla konkretnych towarów (pozycji sortymentowych)
„Rabaty dla klas towarowych”
Aby dodać rabat dla klasy klikamy „Dodaj rabat do klasy”. IHurt wyświetli okno wyboru klasy z klasyfikacji ustawionej w klasyfikacji.
Po wybraniu klasy klikamy „OK” lub wciskamy <Enter> w następnym oknie ustalamy wysokość rabatu i zatwierdzamy <OK> lub <Enterem>.
Klasa i rabat zostaną dopisane do listy.
Jeżeli by się zdarzyło, że dla klasy jest już rabat – iHurt poinformuje o tym użytkownika stosownym komunikatem.
Dla dodanej już klasy rabat można zmienić klikając „Edytuj rabat”.
Jeżeli chcemy usunąć rabat z listy klikamy „Usuń rabat”
„Rabaty dla towarów”
Aby dodać rabaty dla konkretnych pozycji asortymentowych (towarów) klikamy „Przyporządkuj towary do rabatu”. iHurt wyświetli okno jak niżej.
Wysokość rabatu ustalamy po prawej stronie nad listą.
Towar dla którego chcemy przypisać ustalony rabat wskazujemy na liście „Towary” z lewej strony. Klikając à „przenosimy” towar z lewej strony na prawą do listy „Wybrane towary” jednocześnie przypisując ustaloną wysokość rabatu.
Przykład na rys. poniżej pokazuje wybór listy towarów z zastosowaniem koszyków.
Dla dodanego już towaru, rabat można zmienić klikając „Edytuj rabat”.
Jeżeli chcemy usunąć rabat „towarowy” z listy, klikamy „Usuń rabat”
Przegląd rabatów kontrahentów dla grup towarowych
Opcja uruchamiana z menu okna przeglądania bazy kontrahentów („Narzędzia -> Rabaty kontrahentów do klas towarowych i towarów”)
Pozwalała na przegląd przypisanych różnym kontrahentom rabatów
Możemy także włączyć opcję „Pokaż wszystkie towary” - wtedy wyświetlane są wszystkie rabaty towarowe przypisane kontrahentom ale tylko bezpośrednie (bez rabatów pośrednich przez klasy)
Działanie rabatów w dokumentach
Podczas dokładania pozycji do zamówień/WZ/FV/PG wystawianych z wyborem kontrahenta iHurt sprawdza listę rabatów do klas towarowych i towarów łączyć je z ew. rabatami na statusy towarów i ew. rabatem ogólnym i podpowiadać do dokumentu.
UWAGI