Spis treści

  1. Parametry konfiguracyjne
    1. Upust maksymalny – parametr
  2. Uprawnienia
    1. Sprzedaż > Udzielanie rabatu
  3. Dodatkowy rabat od statusu towaru
  4. Rabaty Kontrahentów wg klas towarowych
    1. Uwagi ogólne
    2. Założenia
    3. Konfiguracja
    4. Mechanizmy wspomagające
    5. Ustalanie rabatów dla kontrahent
    6. Przegląd rabatów kontrahentów dla grup towarowych
    7. Działanie rabatów w dokumentach
 

Parametry konfiguracyjne

Upust maksymalny – parametr

Jest to parametr konfiguracyjny definiowany na użytkowniku.

Ustalenie tego parametru powoduje, że użytkownik nie może udzielić Klientowi większego rabatu, niż rabat określony w tym parametrze. Jeżeli Klient ma ustawiony np.  „Rabat ogólny [%]” na poziomie 7% a użytkownik ma ustawiony „upust maksymalny” 3%, użytkownik nie będzie mógł dokonać sprzedaży dla tego klienta na poziomie większym niż 3%. Parametr ten jest ważniejszy niż pozostałe parametry rabatowe ustawione na Kliencie.

 

Uprawnienia

Sprzedaż > Udzielanie rabatu

Parametr ten blokuje możliwość zmiany rabatu względem rabatu ustalonego dla Klienta.

Podczas dodawania/edycji pozycji do dokumentu, kontrolka „Upust [%]” zostaje wyszarzone i jest uzupełniana zgodnie z rabatami przypisanymi dla Klienta.

 

Rabaty od statusów towaru

Podczas dodawania pozycji towaru do dokumentu, oprócz zdefiniowanych dla Klienta rabatów, dodatkowo zostanie naliczony rabat od statusu dodawanego towaru. Rabat od statusu dodaje się tylko Klientom, którzy mają taki rabat przypisany i tylko na towarach, które mają uzupełniony ten sam status.

Przykład:

Jeżeli Klient ma rabat ogólny na poziomie 7% oraz zdefiniowany rabat od statusu „Wyprzedaż” na poziomie 3%, to podczas sprzedaży towaru ze statusem „Wyprzedaż” Klientowi podpowie się rabat 10%.

Definiowanie statusu na towarze

Na kartotece towaru w zakładce „1. Dane towaru” mamy możliwość dodawania oraz definiowania statusów dla towaru.

Dodawanie rabatu od statusu na kartotece Kontrahenta

Na kartotece Klienta w zakładce „3. Rabaty” wybieramy status towaru, dla którego chcemy udzielić dodatkowy rabat Klientowi. Jednemu Klientowi możemy dodać tyle rabatów ile jest wprowadzonych statusów.

Rabaty Kontrahentów wg klas towarowych

Uwagi ogólne

Dotychczas w iHurt w rabatowaniu dla kontrahentów można było stosować rabaty

Rabatowanie wg symboli wymaga stosowania strukturyzowanej symboliki towarów („im dalej w symbol, tym bliżej asortymentu) i dlatego nie w każdy przypadku miało zastosowanie.
W znakomitej większości firm natomiast stosowane jest grupowanie towarów z wykorzystaniem klas towarowych (wykorzystywane szeroko w analizach)
Nowa wersja iHurt została rozbudowana o możliwość ustalania rabatów na grupy towarowe z wykorzystaniem klas towarowych.
Nowy mechanizm pozwala dodatkowo także na ustalanie rabatów na konkretne asortymenty

 

Założenia

  1. Rabatowanie wg klasyfikacji działa zamiennie z rabatowaniem wg symboli, tzn. jeżeli w danej instalacji włączymy rabatowanie wg klasyfikacji, rabatowanie wg symboli nie będzie działać.
  2. Rabatowanie działa według jednej wskazanej w konfiguracji iHurt klasyfikacji.
  3. Ustalanie rabatów odbywa się w kartotece kontrahenta na zasadzie dokładanie wpisów
    1. „Klasa -> Rabat” – dla klas towarowych
    2. „Towar -> Rabat” – dla towarów

czyli nie wszystkie klasy/towary muszą mieś przypisane rabaty (tylko te wpisane do listy dla KTH)

  1. Ustalone rabaty działają „drabinkowo” wg zasady, że najważniejszy jest rabat „najbliższy” towarowi, czyli
    1. Najpierw sprawdzamy rabat dla towaru – jak jest ustalony, stosujemy go i nie szukamy dalej
    2. Jak nie ma rabatu dla towaru – sprawdzamy czy jest rabat dla klasy do której towar należy. Jak jest ustalony, stosujemy go i nie szukamy dalej.
    3. Jak nie ma rabatu dla klasy do której towar należy – sprawdzamy czy jest rabat dla klasy nadrzędnej. Jak jest ustalony, stosujemy go i nie szukamy dalej.
    4. Czynność z pkt.c. powtarzamy do momentu aż znajdziemy rabat albo „skończy się” drzewo klasyfikacji 
  2. Przykład ustalania rabatu
    Dla drzewa klasyfikacji definiujemy rabaty jak niżej
    Farby                                                               -    5%
    Farby -> Farby fasadowe                            -    4%
    Farby -> Ochrona drewna                          -    6%
    Farby -> Ochrona drewna -> Lakierobejce    -    2%

    Jak sprzedajemy towar „Lazura XYZ”. Najpierw sprawdzamy, czy ona jako konkretny indeks ma przypisany rabat. W tym przypadku nie ma. Następnie sprawdzamy, czy klasa
    „Farby -> Ochrona drewna -> Lazury ochronne”, do której należy „Lazura XYZ” ma przypisany rabat. W tym przypadku nie ma więc sprawdzamy dalej, czyli czy klasa „Farby -> Ochrona drewna” ma rabat. Znajdujemy rabat 6%, stosujemy go i nie szukamy dalej.

     

Mechanizmy wspomagające
W trosce o sprawność i skuteczność korzystania z nowych mechanizmów potrzebna jest możliwość kopiowania rabatów z innego kontrahenta.
Czyli dla danego kontrahenta nie musimy ustawiać rabatów od nowa, tylko możemy posłużyć wzorcem skopiowanym z innego kontrahenta.
Po skopiowaniu rabaty działają już niezależnie i nie są w żaden sposób powiązane z rabatami „wzorcowymi”


Konfiguracja

  1. Konfiguracja iHurt została rozbudowana o parametry
    1. „Rabatowanie na grupy towarowe wg” z opcjami
      <symbole towarów>                      - działanie jak dotychczas wg początków symboli
      <klasy towarowe i towary>         - działa nowy mechanizm wg klasyfikacji

    1. „Rabatowanie wg klas towarowych – klasyfikacja”
      Tutaj wskazujemy, która klasyfikacja towarów będzie używana w rabatowaniu.

    1. „Sumuj rabat ogólny KTH z rabatami dla grup towarowych”
      Domyślnie włączony przy aktualizacji wersji iHurt (zgodność wstecz).


Jeżeli parametr będzie
ączony – jak dotychczas rabat ogólny będzie sumowany z rabatami ustalonymi dla grup towarowych (niezależnie od tego czy rabatowanie odbywa się z wykorzystaniem symboli, czy klas towarowych)
wyłączony – rabat ogólny nie będzie sumowany z rabatami ustalonymi dla grup towarowych.
Czyli jeżeli kontrahent ma rabat „ogólny” ustalony na 3% ale na dany towar jest rabat 5% - zostanie zastosowany rabat 5% a nie 8% (5% + 3%).
Pozwoli to na ustalanie konkretnych rabatów na wybraną listę klas towarowy/towarów i zastosowanie zasady „a na pozostałe towary 3%”.

 

Ustalanie rabatów dla kontrahenta

Okno Dodawania/Edycji/Przeglądania kartoteki kontrahenta rozbudowane zostało o sekcję
„Rabaty do klas towarowych i towarów”. Na obrazku poniżej widzimy przykład ustalenia rabatów zarówno do klas towarowych (grup towarów) jak i dla konkretnych towarów (pozycji sortymentowych)

„Rabaty dla klas towarowych”
Aby dodać rabat dla klasy klikamy „Dodaj rabat do klasy”. IHurt wyświetli okno wyboru klasy z klasyfikacji ustawionej w klasyfikacji.


Po wybraniu klasy klikamy „OK” lub wciskamy <Enter> w następnym oknie ustalamy wysokość rabatu i zatwierdzamy <OK> lub <Enterem>.

Klasa i rabat zostaną dopisane do listy.
Jeżeli by się zdarzyło, że dla klasy jest już rabat – iHurt poinformuje o tym użytkownika stosownym komunikatem.


Dla dodanej już klasy rabat można zmienić klikając „Edytuj rabat”.
Jeżeli chcemy usunąć rabat z listy klikamy „Usuń rabat”

 

 „Rabaty dla towarów”
Aby dodać rabaty dla konkretnych pozycji asortymentowych (towarów) klikamy „Przyporządkuj towary do rabatu”. iHurt wyświetli okno jak niżej.
Wysokość rabatu ustalamy po prawej stronie nad listą.
Towar dla którego chcemy przypisać ustalony rabat wskazujemy na liście „Towary” z lewej strony. Klikając à „przenosimy” towar z lewej strony na prawą do listy „Wybrane towary” jednocześnie przypisując ustaloną wysokość rabatu.
Przykład na rys. poniżej pokazuje wybór listy towarów z zastosowaniem koszyków.

Dla dodanego już towaru, rabat można zmienić klikając „Edytuj rabat”.
Jeżeli chcemy usunąć rabat „towarowy” z listy, klikamy „Usuń rabat”

  1. „Kopiuj z kontrahenta” – pozwala na skopiowanie listy rabatów (dla klas i towarów)
     od innego wskazanego kontrahenta.
    Jeżeli kopiujemy w sytuacji gdy kontrahent posiada już jakieś rabaty iHurt informuje o tym użytkownika i prosi o dodatkowe potwierdzenie. Kontynuowanie kopiowania w takim przypadku spowoduje bowiem skasowanie dotychczasowych rabatów.

Przegląd rabatów kontrahentów dla grup towarowych
Opcja uruchamiana z menu okna przeglądania bazy kontrahentów („Narzędzia -> Rabaty kontrahentów do klas towarowych i towarów”)
Pozwalała na przegląd przypisanych różnym kontrahentom rabatów

 

  1. Dla wskazanej klasy towaru
    Przykład na rysunku poniżej pokazuje wyświetlenie rabatów przypisanych do klasy „Art. spożywcze” oraz wszystkich związanych z nią klas w danej gałęzi drzewa, bo włączona jest flaga „Pokaż gałęzie powiązane”
  2. Dla wskazanego towaru
    W oknie wskazujemy interesujący nas towar oraz ew. włączamy flagę („fajkę”) „Pokaż także rabaty do klas” klikamy wyświetl.
    Przykład na rys. poniżej pokazuje, że 3 kontrahentów ma ustalony rabat  na towar o symbolu „BCB003” (Pianka montażowa "Szybki murarz" 750ml), przy czym 2 m ustalony rabat dokładnie na ten towar a jeden ma na ten towar rabat przypisany „pośrednio” przez klasę „Chemia budowlana”


Możemy także włączyć opcję „Pokaż wszystkie towary” - wtedy wyświetlane są wszystkie rabaty towarowe przypisane kontrahentom ale tylko bezpośrednie (bez rabatów pośrednich przez klasy)

 

Działanie rabatów w dokumentach
Podczas dokładania pozycji do zamówień/WZ/FV/PG wystawianych z wyborem kontrahenta iHurt sprawdza listę rabatów do klas towarowych i towarów łączyć je z ew. rabatami na statusy towarów i ew. rabatem ogólnym i podpowiadać do dokumentu.
UWAGI

    1. Rabaty są sprawdzane i stosowane tylko wtedy, gdy towar ma włączoną flagę „Dozwolony rabat”
    2. To czy rabat na towar/klasę będzie sumowany z rabatem ogólnym zależy od ustawienia w konfiguracji parametru „Sumuj rabat ogólny KTH z rabatami dla grup towarowych”
      Nie dotyczy to rabatów na statusy towarów, które zawsze są dosumowywane (jak dotychczas).