Spis treści

  1. Rabaty Kontrahentów wg klas towarowych
  2. Harmonogram zmian cen – „powrót ceny” do cen z dnia przeceny a nie dnia wpisu
  3. Autoryzacja wystawiania zwrotów i korekt – skan karty RFID
  4. Rozbudowa mechanizmu importu magazynowych parametrów towarów
  5. Eksport faktur do pliku csv w formacie banku ING
  6. Import towarów z pliku - rozbudowa o parametr GTU
  7. Kolumna eDokumenty w zamówieniach do dostawców

 

Rozbudowa mechanizmu importu magazynowych parametrów towarów

W Hurt działa mechanizm pozwalający dla dwóch parametrów towaru ( „Stan minimalny" oraz „Stan maksymalny") na ustalanie ich odrębnych wartości dla konkretnych magazynów.

Wartości „magazynowe" przykrywają wartości ogólne. Oprócz ustalania wartości tych parametrów z poziomu kartoteki towaru działa także narzędzie pozwalające na import tych parametrów z Excel'a.

Dotychczas był to stricte import parametrów bez możliwości ich zmiany z wykorzystaniem importu.

W nowej wersji iHurt działanie narzędzia zostało rozbudowane i teraz pozwalała także na zmianę już ustalonych parametrów i dodatkowo na ustalenia zakresu importu/zmian.

Mechanizm importu magazynowych parametrów towarów dostępny jest w „Słowniki > Towary > Narzędzia > Parametry dla magazynów”. Po otwarciu okna wybieramy „Import z Excela”.

Okno definiowania parametrów importu rozbudowano o sekcję „Zakres importu”, w której wybieramy, jakie parametry z pliku xls będą importowane. Wybór przynajmniej jednego z tych pól jest obowiązkowy.

W załączeniu znajduje się wzorzec pliku importu razem z uzupełnionymi przykładowymi danymi.

W oknie importu po kliknięciu „Analizuj” w kolumnie status otrzymamy informację o tym, czy dla danego towaru są już ustawione parametry, które chcemy zaimportować. Wiersze z takimi towarami dodatkowo będą zaznaczone kolorem niebieskim.

Wartość parametru na towarze można podejrzeć przez zaznaczenie wiersza z towarem oraz wciśnięcie skrótu klawiaturowego Ctrl+Shift+T, który powoduje wyświetlenie podglądu kartoteki towaru (ten skrót działa w większości okien iHurt np. pozycje dokumentu wydania, faktury…).

Import realizujemy przez kliknięcie „Analizuj i importuj”.

Eksport faktur do pliku csv w formacie banku ING

Narzędzie eksportu listy faktur do plików w dedykowanym formacie dla banków (opcja: Faktury sprzedaży -> Wymiana danych -> Eksportuj wnioski do banku) zostało rozbudowane o nowy format dla banku ING.

Dodatkowo filtry umożliwiające operatorowi wyszukiwanie faktur na liście zostały rozszerzone o możliwość wyszukiwania tylko do faktur kontrahenta we wskazanej klasie.
Listę wyświetlanych faktur można więc od teraz ograniczyć przez:

Należy pamiętać, że powyższe filtry służą użytkownikowi tylko do wyszukiwania dokumentów. Sam wybór (zaznaczenie) faktur, które mają zostać ujęte w pliku do banku realizujemy poprzez podświetlenie intersującej nas pozycji na liście faktur i kliknięcie SPACJI. 

Klikając „dyskietkę” w sekcji „Ścieżka do pliku wniosku” wskazujemy lokalizację, gdzie ma zostać zapisany plik CSV. Po kliknięciu „OK” w oknie „wnioski dla banku” plik zapisze się we wskazanej lokalizacji.

Plik eksportu zawiera następujące kolumny:

Szczegóły techniczne dotyczące generowanego pliku:

gdzie

Przykład:

8571526567;2/06/2021/CFAK;16.06.2021;16.06.2021;-149,47;-27,95;PLN;31/05/2021/CFAK

4990164687;19/06/2021/CFAK;15.06.2021;09.08.2021;11148,46;2084,67;PLN;

8551015504;20/06/2021/CFAK;15.06.2021;10.08.2021;11697,45;2187,33;PLN;


Rabaty Kontrahentów wg klas towarowych

Uwagi ogólne

Dotychczas w iHurt w rabatowaniu dla kontrahentów można było stosować rabaty

Rabatowanie wg symboli wymaga stosowania strukturyzowanej symboliki towarów („im dalej w symbol, tym bliżej asortymentu) i dlatego nie w każdy przypadku miało zastosowanie.
W znakomitej większości firm natomiast stosowane jest grupowanie towarów z wykorzystaniem klas towarowych (wykorzystywane szeroko w analizach)
Nowa wersja iHurt została rozbudowana o możliwość ustalania rabatów na grupy towarowe z wykorzystaniem klas towarowych.
Nowy mechanizm pozwala dodatkowo także na ustalanie rabatów na konkretne asortymenty

 

Założenia

  1. Rabatowanie wg klasyfikacji działa zamiennie z rabatowaniem wg symboli, tzn. jeżeli w danej instalacji włączymy rabatowanie wg klasyfikacji, rabatowanie wg symboli nie będzie działać.
  2. Rabatowanie działa według jednej wskazanej w konfiguracji iHurt klasyfikacji.
  3. Ustalanie rabatów odbywa się w kartotece kontrahenta na zasadzie dokładanie wpisów
    1. „Klasa -> Rabat” – dla klas towarowych
    2. „Towar -> Rabat” – dla towarów

czyli nie wszystkie klasy/towary muszą mieś przypisane rabaty (tylko te wpisane do listy dla KTH)

  1. Ustalone rabaty działają „drabinkowo” wg zasady, że najważniejszy jest rabat „najbliższy” towarowi, czyli
    1. Najpierw sprawdzamy rabat dla towaru – jak jest ustalony, stosujemy go i nie szukamy dalej
    2. Jak nie ma rabatu dla towaru – sprawdzamy czy jest rabat dla klasy do której towar należy. Jak jest ustalony, stosujemy go i nie szukamy dalej.
    3. Jak nie ma rabatu dla klasy do której towar należy – sprawdzamy czy jest rabat dla klasy nadrzędnej. Jak jest ustalony, stosujemy go i nie szukamy dalej.
    4. Czynność z pkt.c. powtarzamy do momentu aż znajdziemy rabat albo „skończy się” drzewo klasyfikacji 
  2. Przykład ustalania rabatu
    Dla drzewa klasyfikacji definiujemy rabaty jak niżej
    Farby                                                              -    5%
    Farby -> Farby fasadowe                           -    4%
    Farby -> Ochrona drewna                          -    6%
    Farby -> Ochrona drewna -> Lakierobejce    -    2%

    Jak sprzedajemy towar „Lazura XYZ”. Najpierw sprawdzamy, czy ona jako konkretny indeks ma przypisany rabat. W tym przypadku nie ma. Następnie sprawdzamy, czy klasa
    „Farby -> Ochrona drewna -> Lazury ochronne”, do której należy „Lazura XYZ” ma przypisany rabat. W tym przypadku nie ma więc sprawdzamy dalej, czyli czy klasa „Farby -> Ochrona drewna” ma rabat. Znajdujemy rabat 6%, stosujemy go i nie szukamy dalej.

     

Mechanizmy wspomagające
W trosce o sprawność i skuteczność korzystania z nowych mechanizmów potrzebna jest możliwość kopiowania rabatów z innego kontrahenta.
Czyli dla danego kontrahenta nie musimy ustawiać rabatów od nowa, tylko możemy posłużyć wzorcem skopiowanym z innego kontrahenta.
Po skopiowaniu rabaty działają już niezależnie i nie są w żaden sposób powiązane z rabatami „wzorcowymi”


Konfiguracja

  1. Konfiguracja iHurt została rozbudowana o parametry
    1. „Rabatowanie na grupy towarowe wg” z opcjami
      <symbole towarów>                     - działanie jak dotychczas wg początków symboli
      <klasy towarowe i towary>         - działa nowy mechanizm wg klasyfikacji

    1. „Rabatowanie wg klas towarowych – klasyfikacja”
      Tutaj wskazujemy, która klasyfikacja towarów będzie używana w rabatowaniu.

    1. „Sumuj rabat ogólny KTH z rabatami dla grup towarowych”
      Domyślnie włączony przy aktualizacji wersji iHurt (zgodność wstecz)

Jeżeli parametr będzie
ączony – jak dotychczas rabat ogólny będzie sumowany z rabatami ustalonymi dla grup towarowych (niezależnie od tego czy rabatowanie odbywa się z wykorzystaniem symboli, czy klas towarowych)
wyłączony – rabat ogólny nie będzie sumowany z rabatami ustalonymi dla grup towarowych.
Czyli jeżeli kontrahent ma rabat „ogólny” ustalony na 3% ale na dany towar jest rabat 5% - zostanie zastosowany rabat 5% a nie 8% (5% + 3%).
Pozwoli to na ustalanie konkretnych rabatów na wybraną listę klas towarowy/towarów i zastosowanie zasady „a na pozostałe towary 3%”.

 

Ustalanie rabatów dla kontrahenta

Okno Dodawania/Edycji/Przeglądania kartoteki kontrahenta rozbudowane zostało o sekcję
„Rabaty do klas towarowych i towarów”. Na obrazku poniżej widzimy przykład ustalenia rabatów zarówno do klas towarowych (grup towarów) jak i dla konkretnych towarów (pozycji sortymentowych)


Rabaty dla klas towarowych
Aby dodać rabat dla klasy klikamy „Dodaj rabat do klasy”. IHurt wyświetli okno wyboru klasy z klasyfikacji ustawionej w klasyfikacji.


Po wybraniu klasy klikamy „OK” lub wciskamy <Enter> w następnym oknie ustalamy wysokość rabatu i zatwierdzamy <OK> lub <Enterem>.

Klasa i rabat zostaną dopisane do listy.
Jeżeli by się zdarzyło, że dla klasy jest już rabat – iHurt poinformuje o tym użytkownika stosownym komunikatem.


Dla dodanej już klasy rabat można zmienić klikając „Edytuj rabat”.
Jeżeli chcemy usunąć rabat z listy klikamy „Usuń rabat”

 

 Rabaty dla towarów
Aby dodać rabaty dla konkretnych pozycji asortymentowych (towarów) klikamy „Przyporządkuj towary do rabatu”. iHurt wyświetli okno jak niżej.
Wysokość rabatu ustalamy po prawej stronie nad listą.
Towar dla którego chcemy przypisać ustalony rabat wskazujemy na liście „Towary” z lewej strony. Klikając à „przenosimy” towar z lewej strony na prawą do listy „Wybrane towary” jednocześnie przypisując ustaloną wysokość rabatu.
Przykład na rys. poniżej pokazuje wybór listy towarów z zastosowaniem koszyków.

Dla dodanego już towaru, rabat można modyfikować lub usunąć z poziomu zakładki „Rabaty, terminy płatności -> Rabaty”.

Kopiowanie rabatów z innego kontrahenta

Na zakładce „Rabaty, terminy płatności -> Rabaty” została udostępniona opcja  „Kopiuj z kontrahenta”, która pozwala na skopiowanie kontrahentowi listy rabatów (dla klas i towarów) z innego wskazanego kontrahenta.
Jeżeli kopiujemy w sytuacji, gdy kontrahent posiada już jakieś rabaty, iHurt informuje o tym użytkownika i prosi o dodatkowe potwierdzenie. Kontynuowanie kopiowania w takim przypadku spowoduje bowiem skasowanie dotychczasowych rabatów.

Przegląd rabatów kontrahentów dla grup towarowych
Opcja uruchamiana z menu okna przeglądania bazy kontrahentów („Narzędzia -> Rabaty kontrahentów do klas towarowych i towarów”)
Pozwalała na przegląd przypisanych różnym kontrahentom rabatów

 

  1. Dla wskazanej klasy towaru
    Przykład na rysunku poniżej pokazuje wyświetlenie rabatów przypisanych do klasy „Art. spożywcze” oraz wszystkich związanych z nią klas w danej gałęzi drzewa, bo włączona jest flaga „Pokaż gałęzie powiązane”
  2. Dla wskazanego towaru
    W oknie wskazujemy interesujący nas towar oraz ew. włączamy flagę („fajkę”) „Pokaż także rabaty do klas” klikamy wyświetl.
    Przykład na rys. poniżej pokazuje, że 3 kontrahentów ma ustalony rabat  na towar o symbolu „BCB003” (Pianka montażowa "Szybki murarz" 750ml), przy czym 2 m ustalony rabat dokładnie na ten towar a jeden ma na ten towar rabat przypisany „pośrednio” przez klasę „Chemia budowlana”


Możemy także włączyć opcję „Pokaż wszystkie towary” - wtedy wyświetlane są wszystkie rabaty towarowe przypisane kontrahentom ale tylko bezpośrednie (bez rabatów pośrednich przez klasy)

 

Działanie rabatów w dokumentach
Podczas dokładania pozycji do zamówień/WZ/FV/PG wystawianych z wyborem kontrahenta iHurt sprawdza listę rabatów do klas towarowych i towarów łączyć je z ew. rabatami na statusy towarów i ew. rabatem ogólnym i podpowiadać do dokumentu.
UWAGI

    1. Rabaty są sprawdzane i stosowane tylko wtedy, gdy towar ma włączoną flagę „Dozwolony rabat”
    2. To czy rabat na towar/klasę będzie sumowany z rabatem ogólnym zależy od ustawienia w konfiguracji parametru „Sumuj rabat ogólny KTH z rabatami dla grup towarowych”
      Nie dotyczy to rabatów na statusy towarów, które zawsze są dosumowywane (jak dotychczas).


 

Harmonogram zmian cen – „powrót ceny” do cen z dnia przeceny a nie dnia wpisu

Uwagi ogólne
W iHurt w mechanizmie „Harmonogram zmian cen” jest opcja „Portów ceny”. Dotychczas działało to tak, że jak planowaliśmy zmianę cen z opcją „Powrót ceny”, oto d razu robione były  dwa wpisy:

  1. Planowana zmiana ceny
  2. Planowany powrót ceny, czyli zmiana na cenę obowiązującą podczas robienia wpisu.

To mogło rodzić problemy w sytuacji, gdy w międzyczasie cena sprzedaży ulega zmianie.

Szczególnie chodzi o przypadki, gdy w momencie importowania harmonogramu nie ma prawidłowo ustalonych cen sprzedaży (np. jakieś nowości, czy towar dawno nie handlowany)

W związku z tym mechanizm „powrót ceny" został rozbudowany tak, aby cena wracała do ceny obowiązującej w dniu przeceny a nie w dniu wykonywania wpisu do harmonogramu.


Działanie

Konfiguracja iHurt została rozbudowana o parametr
„Harmonogram zmian cen - „powrót ceny" w oparciu o datę zmiany cen" (domyślnie włączony)
Jeżeli parametr jest

  1. Wyłączony - mechanizm działa jak dotychczas, czyli ceny wracają na te z dnia wpisu do harmonogramu opcje „powrót ceny" robi od razu dwa wpisy w harmonogramie
  2. ączony – ceny będą wracać na te z dnia przeceny (a nie dnia zaplanowania przeceny)
    W tym schemacie wstępnie w harmonogramie robi się tylko wpis przeceniający a wpis „powrotny" pojawi się dopiero w momencie przeceny (w momencie wykonywania harmonogramu). Dopiero wtedy bowiem znana jest cena do której trzeba wracać. Technicznie jest to realizowane tak, że przy dodawaniu do harmonogramu zmiany cen z opcją „Powrót ceny" iHurt robił w bazie jeden wpis ale z wypełnionym polem „Data powrotu ceny".
    Podczas wykonywania wpisu z uzupełnioną datą powrotu iHurt dodaje do harmonogramu wpis „przywracający cenę"

Przykład

  1. Coś jest nowością i ma cenę „nieustaloną"  np. 7,12
  2. Planujemy zmianę, że od 10.10 do 25.10 ma obowiązywać cena promocyjna 14,95. A potem cena ma wrócić. To powoduje jeden wpis
    Cena        Data zmiany      Data powrotu ceny
    14,95       10.10                  25.10
  3. W międzyczasie towar pojawił się w handlu i jego cena sprzedaży została ustalona na 17,50
  4. 10.10 rano, przy starcie iHurt wykonuje harmonogram, czyli
    1. Robi wpis „powrotny" z datą na 25.10 i ceną 17,50 (ceną aktualną na czas wykonania harmonogramu)
    2. Zmienia cenę towaru z 17,50 na 14,95
  5. 210 przy starcie iHurt wykonuje harmonogram, czyli zmienia cenę na 17,50

UWAGA – ponieważ w większości przypadków (instalacji) nowe działanie mechanizmu jest korzystniejsze od dotychczasowego – parametr podczas aktualizacji wersji jest ustawiany domyślnie jako włączony (będzie działać nowy mechanizm). Jeżeli by się zdarzyło, że dla kogoś „stare” działanie było lepsze – może parametr wyłączyć.


 

Autoryzacja wystawiania zwrotów i korekt – skan karty RFID

Uwagi ogólne

Dodatkowa autoryzacja wystawiania zwrotów i korekt działa w oparciu o karty zbliżeniowe RFID, bez możliwości autoryzacji „ręcznej" poprzez wpisanie kodu.
Mechanizm dodatkowej autoryzacji jest opcjonalny i działa dopiero po włączeniu go w konfiguracji.

 

Działanie

  1. W konfiguracji iHurt został dołożony parametr jak na obrazku

    Ustawienie:

<brak> - działanie jak dotychczas - zwroty i korekty w oparciu o ogólne uprawnienia w iHurt
<zwroty do paragonów> - dodatkowo autoryzowane będzie tylko wystawianie zwrotów do paragonu

<zwroty do paragonów i korekty> - dodatkowej autoryzacji będzie wymagało zarówno wystawianie zwrotów do paragonu jak korekt do faktur. Dotyczy to także korekt do faktur uproszczonych

  1. Kartoteka użytkownika iHurt („Zarzadzanie użytkownikami") rozbudowana została o sekcję
     „Dodatkowa autoryzacja”  (przykład na obrazku),


    gdzie możemy uzupełnić parametry
    1. „Kod karty RFID" - kod karty którą użytkownik będzie używał do dodatkowej autoryzacji.
      Kod ustalamy poprzez zeskanowanie karty w czytniku.
    2. „Hasło" (i potwierdzenie) – opcjonalnie.
      Jeżeli będzie niepuste, podczas autoryzacji zwrotu/korekty po zeskanowaniu karty iHurt zapyta dodatkowo o hasło.
  2. Uprawnienia użytkownika
    Oprócz ustalenia kodu karty RFID i ew. hasła – użytkownikowi, który będzie mógł potwierdzać (autoryzować) zwroty/korekty musimy włączyć uprawnienie jak na rys. poniżej
 

 

Działanie przy wystawianiu zwrotów/korekt
Jeżeli w konfiguracji włączona jest dodatkowa autoryzacja wystawiania zwrotów/korekt iHurt po uruchomieniu opcji „Przyjmij zwrot do paragonu" / „Wystaw korektę" wyświetla komunikat:


Jeżeli użytkownik kliknie
<OK> - iHurt wyświetli okno „Autoryzacja operacji" pozwalające na zeskanowanie karty.

Jeżeli iHurt odnajdzie zeskanowany kod, sprawdza czy użytkownik ma ustawione hasło autoryzacji.
Jeżeli tak – wyświetlane jest okno do wprowadzenia hasła. Jeżeli hasło nie jest ustawione (jest puste) – autoryzacja kończy się na zeskanowaniu karty.


Po prawidłowej autoryzacji iHurt przechodzi dalej. Dalsze wystawianie zwrotu/korekty działa jak dotychczas (bez zmian).


Historia autoryzacji
Dodatkowo iHurt w „historii autoryzacji" zapisuje jakiego dokumentu operacja dotyczyła oraz kto i kiedy autoryzował. Przegląd logu autoryzacji jest dostępny dla użytkowników uprawnionych do realizacji autoryzacji z poziomu menu okna zarządzania użytkownikami (Użytkownik -> Historia autoryzacji”)

Import towarów z pliku – rozbudowa o parametr GTU
Import towarów do iHurt z pliku Excel'a został rozbudowany o import parametru GTU.
Kolumna w tabeli powinna mieć nagłówek „GTU” a wartości GTU_01 / GTU_02.

 

Kolumna "eDokumenty" w zamówieniach do dostawców
W iHurt można wysyłać zamówienia do dostawców z wykorzystaniem eDokumentów.
W oknie „Zamówienia do dostawców" lista zamówień została rozbudowana o kolumnę „eZamówienie"


z informacjami:

    1. „Do wysłania" - zamówienia, dla kontrahentów z włączoną w kartotece flagą 
      „Wysyłaj zamówienia do dostawcy przez eDokumenty" (włączoną w momencie zatwierdzania zamówienia). To pozwala wyróżnić zamówienia, które powinny być wysłane przez eDokumenty a jeszcze wysłane nie zostały.
    2. „Wysłane"  - zamówienia wysłane do eDokumentów (do dostawcy przez eDokumenty)
    3. Pusto  – zamówień, które nie będą wysyłane do eDokumentów (dostawca nie ma w kartotece włączonego wysyłania EDI)
    4. „Problem" - jeżeli zamówienie było wysyłane do eDokumentów ale z jakiś powodów proces nie zakończył się sukcesem

UWAGI

  1. Flagi „Do wysłania” / „Wysłane” – będą ustawiane dla nowych zamówień (ustawiane są w momencie zatwierdzania). „Stare” zamówienia będą miały pusto w nowej kolumnie.
  1. Kolumna „eZamówienie” jak każda nowa wstępnie jest ustawiona na końcu listy (pierwsza z prawej) i może nie być widoczna w oknie. Klikając w lewy górny róg listy możemy wyświetlić okno do zarządzania widocznością i kolejnością kolumn i kolumnę poprzez przeciąganie myszką ustawić w dogodnym dla nas miejscu
  2. Lista zamówień do dostawców jest już zrealizowana z wykorzystaniem komponentów DevExpress co umożliwia filtrowanie zawartości listy według tej kolumny (filtr w gridzie)

     

 

 

Życzymy owocnej pracy przy wsparciu naszych systemów

Zespół Infover